in het jaar 2020: meer verkeersdoden dan in 2015


Zijn er in het jaar 2020 meer verkeersdoden dan in 2015 ?

Waarom zijn er meer verkeers doden over 5 jaar ondanks dat het verkeer steeds veiliger wordt
en de Overheid, de ANWB, Rijkswaterstaat en Veilig Verkeer Nederland steeds meer maatregelen nemen om het verkeer veiliger te maken.

op maandag 12-12-2016 weer in het nieuws:
appen op de fiets verbieden

Want uit onderzoek bleek dat bij 20 procent van de ongevallen onder jongeren speelt het gebruik van een mobieltje een rol

Appen op de fiets wordt verboden

Het gebruik van sociale media op de fiets gaat in de ban.


Een trend die vanaf 2015 toeneemt, maar in het jaar 2017 enorme stijgingen laat zien;
steeds meer mensen en vooral jeugd tussen 10 en 20 jaar zitten op de fiets niet meer op de weg te letten !

Waar letten tieners op ?
Op de fiets kun je toch even Instagram, Facebook of whatsapp checken en reageren ?
Dat leid de aandacht enorm af, waardoor de jeugd niet meer op de weg en het andere verkeer let,
maar op hun smartphone ! en dan niet 10 % van de tijd op de fiets, maar meestal 50 % of meer op je smartphone letten.

Misschien is een hippe smartphonepocket een oplossing ?

Of If This Then That; als je op de fiets zit (en dus beweegt) dan doet je smartphone het niet !


Het komt door het gebruik van steeds meer GSM's en Smartphones in het verkeer.
De tieners van 2015, zijn in 2020 de jonge brommer, scooter, motor en autorijders.
Deze tieners van nu, groeien op met overal en altijd internet en zijn altijd online en kijken continue op hun Smartphone naar
o.a. Facebook, Instagram, Twitter, YouTube, Films, nieuws en sport.

Nu zijn zo nog de beschermde verkeersdeelnemers zoals voetgangers en fietsers.
In het jaar 2020 zijn zij de automobilisten van de toekomst.

Deze tieners zijn nu dag en nacht afgeleid door hun Smartphone, dat is nu nog niet erg,
want nu verplaatsen zij zich met 5 of maximaal 20 KM/uur (1,4 tot 5,5 meter per seconde).

Over 5 jaar rijden zij in een auto 100 of 130 en dan worden ze heel gevaarlijk,
want wanneer je 130 KM/uur rijd, dan verplaats je jezelf met (130 / 3,6=) 36 meter per seconde.
En dan is 3 seconde op je Smartphone kijken wel 100 meter verder en dan BOOM, KNAL, AU, ongeluk !!!

Deze groep, geboren tussen 1998 en 2002 zal in het jaar 2020; 18 tot 22 jaar oud zijn en zullen veel auto rijden.

en op hun Smartphone kijken de hele dag prikkels van buiten en dan veel , heel veel ongelukken en doden veroorzaken.

Hoe en wie gaat dit voorkomen ?

op maandag 28-11-2016 weer in het nieuws. Verkeersdoden door smartphone: honderd, tientallen of tien per jaar? gepubliceerd 9 10 2013

Kampioen oktober 2015
Rijden met je ogen dicht

30 september 2015 - Nieuw in de top 3 oorzaken van verkeersongevallen: spelen met de smartphone tijdens het rijden.

16 september 2013
Jaarlijks tientallen verkeersdoden door smartphone

Ieder jaar komen tientallen mensen om in het verkeer als gevolg van afleiding door een smartphone. Dat stelt de Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid in een rapport.

21-4-2016
Aantal verkeersdoden stijgt naar 621 in 2015


Schatting aantal verkeersdoden door afleiding - Swov


Nieuws bericht uit 20-5-2015:
er komt geen verbod op gebruik smartphone op de fiets

geen verbod smartphonegebruik op de fiets

moet checken smartphone op de fiets verboden worden

fietsen met smartphone wordt niet verboden

gebruik smartphones geen verbod nederland



10 tot 100 doden per jaar door smartphone

meer verkeersdoden dan in 2015